lördag 28 januari 2012

Piercing people


När jag var liten var jag rädd för människor med piercing !
Jag kröp upp under filten och tittade på Filmen
Frankensteins monster  på tvn ,där monstret hoppsatt av olika delar
gick omkring med blanka skruvar ut stickande från halsen och nitar i pannan,,,



UR visade människor från en by i Etiopien, när jag var liten
Suri-folket bor i sydvästra delen av Etiopien. 
Varje hushåll hos Suri-folket styrs av en kvinna.  som satte ben i näsan och utövade  läppförstoringar så kallade  läpplattor.  det ger kvinnorna status att ha en stor läpp så de får plats med en stor lerplatta i läppen.

 När de kommit upp i lämplig ålder så slås de fyra nedre främre tänderna ut och ett jack skärs i läppens inre kant. Detta hål förses med en pinne och sakta men säkert så töjer de ut hålet tills de kan placera en lerplatta i läppen. Storleken på plattan avgör hur många kor familjen får när hon gifts bort.
Tjej utan läpplatta

Jag drar in bena under filten och ryser,,,hur kan Dom unga tjejerna göra så , Förstora läpparna, stoppa in saker i näsan och öronen,,,Dom måste vara tvingade av tradition och religion? Kanske för att passa in i samhället .

I min klass gick Erik,,, han var farlig ! Ibland kunde han visa oss på rasten hur han stack en säkerhetsnål i kinden så den kom ut på insidan av munnen, det var hemskt,,, en flicka svimmade
och fröken vart vansinnig och ringde hem till Eriks mamma. som inte alltid var nykter .

Det var bara tatuerade fakirer på marknader som brukade sticka nålar i sig när jag var liten...
men nu ! nu är jag stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den tysta frukten banan.

  D et var en gång då radion var ny och spännande, då gick man hem till grannen som hade en apparat och lyssnade. Det var inte lätt att ratt...