söndag 5 juni 2022

Varför jag älskar dig Sverige

 

En stund av stolthet
Jag älskar dina dialekter, ditt ständigt förnyande språk.
Dina första vårblommor, det skira gröna i naturen.
Jag älskar din varm-kalla sommar,  dina magiska sommarnätter.
Din doft på hösten och färgen brangult.
Knarret under mina fötter på vintern.
Dom gamla tanterna som doftar lavendel och  kanelbullar.
Din blomsterkrans en midsommar.
Dagisbarnen som på led går ut för att plocka höstlöv.
Älskar dina gröna ängar , din odlade mark , ditt öppna landskap.
Jag älskar din allemansrätt på min väg till svampstället,
Vatten blänket vid en brygga, semesterlediga dagar.
Jag hämtar kraft i din skog, berg och fjäll.
Kafferasternas land, påtårens rike.
Dina öppna gränser , och olika kulturer, din fria tanke.
Jag älskar mitt Sverige, jag är en del av dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den tysta frukten banan.

  D et var en gång då radion var ny och spännande, då gick man hem till grannen som hade en apparat och lyssnade. Det var inte lätt att ratt...